Въпроса с тъй наречените Sheepeaters е доста интересен(поне за мен

).Факт е, че дори и през 19в. е имало известен брой изолирани планински обитатели, които не са притежавали коне и са живеели крайно бедно.Това обаче не важи за всички Tukudika(sheepeaters).Хулкранц отбелязва че ловна група водена от човек на име Tasonasia прекарвала повечето време в равнините ловувайки бизони,но понякога отивали да ловуват елени на теритотията където днес се намира Йелоустонския парк.Те били наречени Tukudika(sheepeaters).В допълнение Хулканц също посочва, че е имало висока степен на контакт между Tukudika живеещи по югоизточните склонове на Уинд Ривър Маунтинс и равнинните шошони.Като Tukudika се сдобили с коне от тях.Според Хулкранц термина Toyani се използвал за изолираните обитатели на планините.
Културните различия между шошоните са повлияни от навлизането на коня.Всички племена при които навлиза коня преживяват трансформация.Тази промяна обаче не е еднаква навсякъде.Коня променя културата на шошоните от Уайоминг в много по голяма степен отколкота на тези от Айдахо.Шошоните се сдобиват с коне от команчите, посредством търговия, през първата половина на 18в.И от своя страна започнали да продават коне на чернокраките.Смята се че първите коне навлизат при чернокраките през 1751г.(Haines,Francis 1938,"The Northward Spread of Horses Among the Plains Indians",American Anthro.,vol.40,pp.429-437).
С навлизането на коня, шошонската култура,някога доста проста,започва да придобива нови форми.Икономическия живот се променя заедно с материалната култура.С новия начин на транспорт могат да се превозват повече материални притежания.Облеклото става по богато и стилно.Тежките кожени типи могат лесно да бъдат премествани.Новите придобивки идват главно от бизона.Това животно е най-важното за притежаващите коне индианци.Семейните единици,които някога пътували сами, започват да формират племенни групи.Тъй като коня бил високо ценен и лесно можел да бъде откраднат,започнали да се развиват и опознават нови техники за нападение и отбрана.
Трябва да се отбележи,че културните промени не са се случили в пълна степен при шошоните от Айдахо.Културната трансформация при шошоните притежаващи коне, и ловуващи бизони в равнините около Снейк Ривър, е била много по-малка в сравнение с шошоните от Уайоминг.Тази разлика е предопределена в голяма степен от екологични фактори.
Бизоните изчезнали от равнините около Снейк Ривър ок. 1840г. , като и преди това не са били толкова многоройни, както в Равнините на изток.Това означава,че притежаващите коне шошони от Айдахо на са разчитали изцяло на бизона за своята прехрана.В периода между май и юни посещавали т.нар. Camas Prairie за да събират камас.Също ловели сьомга по Снейк Ривър.
Ситуацията при шошоните от Уайоминг е различна.Хулкранц казва за тях:"Никои шошони не заслужават името равнинни повече,защото в културен и социален аспект те се доближават до равнинните индианци поваче от всяка шошонска група, с изключение на команчите".Почти целия годишен цикъл при равнинните шошони преминавал в преследване на бизони.