2ри февруари - Candlemas, или Свещовден

С други думи "Клюкарник"

Модератор: Black Wolf

2ри февруари - Candlemas, или Свещовден

Мнениеот Little Crow » Чет Фев 03, 2011 12:50 am

Тук става въпрос за вярванията предимно в Западна и Северна Европа, в частност, тези на келтите.

"Imbolc" е бил келтски празник на огъня, който се празнува в началото на февруари, най-често на 2-ри февруари. По-късно е бил наречен Candlemas - Свещовден. Макар и още студен и суров хората са забелязали първите дребни но решителни знаци за раздвижване и промяна в Природата. Този "Празник на първата светлина" е времето, когато се раждат първите агнета, малко по-меките дъждове донасят първите стръкове трева, а враните започват да строят гнездата си и да грачат с по-ясен глас.

Празникът се свързва с огъня и пречистването. Светлината на свещите и огньовете символизират връщането на топлината и увеличаващата се сила на Слънцето през идните месеци.

Данни за това как се е празнувал Imbolc в Келтска Ирландия са намерени в стар ирландски ръкопис, в който се описва празникът и фолклора в селските области на Ирландия и Шотландия през 19-ти и началото на 20-ти век. За земеделците този празник се е свързвал с началото на отделянето на мляко при овцете, които скоро щели да родят пролетните агънца.
На ирландски Imbolc се произнася като "im'olk", което произлиза от старото ирландско i mbolg, което означава "в корема". Това се отнася до бременността на овцете. Друго име на празника е "Oimelc", което означава "мляко от току що обагнена овца" - в случая връщането на млякото при овцете се разглежда като вестител на завръщането на вечно даряващата живот Пролет.

Този ден е празник на огнището и дома и отпразнуване на удължаващите се дни и първите признаци на Пролетта. Честванията включват запалени огнища, специална храна, гадаене или просто търсене на специални знаци, поличби, много свещи и ако времето е хубаво - голям огън на открито.

По това време е бил отбелязван и празникът на Света Бриджит, който се свързвал с вечният свещен огън. Празникът на Света Бриджит се основава на по-стария празник на Богинята на Пролетта "Brighid", "Brigit" или "Bride".
Богинята е канонизирана от католическата църквата, като Света Бриджит, когато се видяло, че хората нямат намерение да се отказват от почитането и. Така се е случило с много други Сили на природата, които като станало ясно, че са твърде "сраснали" с хората, в един момент били превърнати в светци или празници, само за да бъдат включени някак в канона и в християнският църковен календар.

Вярва се, че в навечерието на Imbolc Богинята на Пролетта - Бриджит, се разхожда по Земята. Главата на семейството загася огъня и разпределя равномерно пепелта от огнището. На сутринта хората търсят по пепелта знаци, които показват, че Бриджит е минала оттам вечерта. На този ден, преди да си легнат, хората оставят някаква дреха навън, за да получат благословията на Бриджит. На сутринта дрехите се внасят вътре и според вярванията те вече имат силата да лекуват и да защитават хората.

Според традицията на древните индо-европейски и предхристиянски духовни вярвания жена жрица е трябвало да се грижи за свещения, естествено появяващ се "вечен огън". Това може да се свърже и с римската богиня Веста, както и с други богини на огнището, като Хестия, например.

Богинята Бриджит се е свързвала с пролетта, добитъка, кладенците, плодородието и е пазител на Природата. Името и се споменава при раждане на дете, за да се поиска нейната закрила. Тя е богиня на огъня, огнището и ковачите и защитник на тези, които работят с метал.
Бриджит е и богиня на лечението и на много места на територията на Ирландия има кладенци, посветени на нея, които са известни със своите лечебни води. Първоначално е била слънчево божество. На този ден Богинята е узряла със семето на Слънцето и обещанието за нов живот.

Бриджит има две сестри и се свързва с Тройната Богиня. Тя приема трите форми на жената - девицата, майката и старицата или вещицата. Свързва се с Богинята-Майка и трите й образа се свързват с цикъла на реколтата, във връзка със сезоните.
На 1-ви февруари тя играе ролята на Девицата. По време на празника Imbolc тя олицетворява девствената земя, която все още не е засадена с реколта. Един от ритуалите по време на този празник включва направата на малка кукла от житни растения, наречена "Житната Девица", която се облича в бяла булчинска рокля, а на врата й се слага кристал. Куклата се слага в малка кошница, която представлява брачното легло, а върху нея се слага пръчка, украсена с панделки и цветя, която представлява нейния съпруг. След това Бриджит забременява, като по време на лятото и есента тя е Майката, раждаща реколтата и възвестяваща жътвата.
След това на 1-ви август Житната Девица, която вече е "Житна Майка" се поставя върху малък пън, където може да се подмлади, за да се превърне в Житната Девица по време на на празника Imbolc на следващата година.
Когато дойде зимата Бриджит се превръща в стара жена, олицетворявайки земята, която е безплодна. Но този период на безплодие е необходим, за да може старата жена да завърши цикъла и отново да се превърне в Девица.

На следващият ден след Imbolc малките момичета и неомъжени жени носят житната кукла, наречена Brideog из селото или квартала, от къща на къща, където това олицетворение на Богинята - а по-късно светицата, бива посрещнато с големи почести. Възрастните жени, които вече са омъжени стоят вкъщи и посрещат шествието на Бриджит, вероятно с дарове от монети или храна.

В съвременния ирландски календар Imbolc е познат като Празникът на Света Бриджит.

Ето една молитва към Света Бриджит (старата Богиня на Пролетта):

Бриджит, винаги прекрасната жена
златен блестящ огън
води ни към вечното Царство
ослепителното бляскаво Слънце.


2ри февруари е и денят на "Cailleach" - галската вещица. На този ден тя събира своите дърва, които да използва за остатъка от зимата. Според легендата, ако тя възнамерява да направи така, че зимата да трае по-дълго, ще направи така, че на Imbolc времето да бъде ясно и слънчево, за да може да си събере много дървета. Затова обикновено хората се радват, когато на този празник времето е лошо, защото това означава, че Cailleach е заспала и зимата почти е свършила. Някои вярват, че на Imbolc вещицата е била забелязвана като приела образа на огромна птица, която носи пръчки в клюна си.

Самата дума Cailleach означава просто "стара жена" на един от съвременните галски езици и това име се е отнасяло до много митологични същества в Шотландия и Ирландия. В миналото някои са я наричали "Кралица на Зимата". Според други вярвания, на този ден Calleach се къпе в свещен кладенец и се превръща в девица. Всяка година първият фермер, който свърши с прибирането на своята реколта прави кукла от житни растения, която олицетворява старата Calleach. След това я предава на следващия фермер. Фермерите си подават куклата един на друг, докато не остане във фермера, който последен приключи с прибирането на реколтата. Последният трябва да вземе куклата в дома си и да се грижи за нея до следващата година.

Стара английска песен:

Ако на Свещовден е хубаво и ясно,
върни се Зимо, направи още една обиколка.
Ако обаче Свещовден носи облаци и дъжд,
отиди си Зимо и не идвай вече.


Християните наричат този ден "Candlemas" - Свещовден или "Празник на Пречистването на Девата (имайки предвид Мария)". Наричат го и "Празник на представянето но Исус в храма", което представя ранен момент от живота на Исус. Друго християнско име на празника е "Сретение господне" - посрещането на Бог. Случката е описана в Евангелието от Лука. Там е написано, че Мария и Йосиф завели бебето Исус в храма в Йерусалим, 40 дни след неговото раждане, за да извършат ритуалното пречистване на Мария след раждането (за родилата жена се вярвало, че е нечиста до 40тия ден - от 25 декември - Коледа, до 2ри февруари са точно 40 дни)

Това име - "Свещовден", е прието, след като патриаршеската църква се засегнала от отказа на римски поклонници нехристияни, които държейки свещи в ръце в дълга процесия почитали Богинята Юнона (покровителка на Рим и римската държава, даряваща дъжд, плодородие, успех и победа) Поклонението отказало да спре, което накарало папа Сергий (650–701г.) да поиска поне да "облече" празненството в християнски дрехи. Той пре-посветил празника, който оригинално бил за очистване на греховете, чрез жертвопринушения (от там идва и името на месеца - Февруари - "очистителен" (месец) от латински), на Девицата Мария, а името преименувал на "Празник на Пречистването на Девата". Във връзка с това написал: "Отменям този отвратителен обичай и го превръщам в ден за почитане на нашия Бог и нашата Дева... Така от сега нататък този празник ще бъде считан за официален и свят сред целия християнски свят"
По-късно обаче, църквата опитала да отмени празнуването на Свещовден, като обявила, че Мария бидейки светица и майка на Божият Син, не може да е нечиста - съответно не се нуждае и от пречистване, но опита и не успял и празника останал.

В Съединените Щати 2ри февруари се празнува като "Ден на мармота". На този ден мармота излиза от зимното си леговище, където е прекарал времето си в сън. Ако види сянката си (тоест деня е слънчев) ще се обърне и ще побегне обратно в дупката, а зимата ще продължи поне още 6 седмици. Ако обаче не се стресне от сянката си (деня е облачен и навъсен) ще остане навън, а това ще значи, че зимата е свършила.

Разбира се европейците от които е тръгнало това поверие, никога не са виждали на живо северно-американски мармот. Малкото ровещо се животинче, свещено за Бриджит (Богинята на Пролетта) което се явява и нещо като weather dancer, или поне метеоролог, всъщност е таралеж. Когато обаче първите заселници не открили таралежи, те избрали мармота да свърши тази работа.

Гърците също празнували в чест на Бог Дионисий - тези 3 дни те наричали "Antihestria"

Всъщност денят приет от Църквата за празничен е 2ри февруари, но реалната дата обикновено е някъде около 5ти февруари. Тя може да се определи като средата между зимното Слънцестоене (22 декември) и пролетното Равноденствието (20 или 21 март). Тогава е истинският първи ден на пролетта. Равноденствието през март считано за начало на пролетта всъщност е по-скоро насред нея :P

Така, че приятели - всеки момент (3ти, 4ти или 5ти, този февруари) ще настъпи пролетта :ура:
Това е и истинското начало на новата година според лунния календар.
Little Crow
отворко
 
Мнения: 65
Регистриран на: Чет Яну 13, 2011 11:53 pm

Re: 2ри февруари - Candlemas, или Свещовден

Мнениеот Ели » Пет Фев 04, 2011 9:47 am

Много благодаря за темата и вниманието,което си обърнал на този празник!
Зимата си отива.
Извадих своите корени заедно със земята и ги посадих в себе си,за да са винаги с мен.
Аватар
Ели
отворко
 
Мнения: 85
Регистриран на: Чет Май 22, 2008 3:34 pm
Местоположение: София


Назад към Раздумка

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта

cron